dinsdag 21 mei 2019

Blijde moeder

16 weken, de zwangerschap is nu wel zichtbaar, ook aan mensen aan wie ik het nog niet verteld heb. Een derde op komst!

Een vrouw uit onze kerk spreekt me aan, als ik met de roze duowagen met daarin onze twee lieve meisjes door het dorp loop. Ze feliciteert me: 'Een blijde moeder van kinderen!'

Ik vind het een prachtige opmerking, maar om nu meteen bevestigend te antwoorden? Soms ben ik eerder een vermoeide moeder van kinderen. Een uitgeputte moeder van kinderen. Een afwezige moeder van kinderen. Een gestresste moeder van kinderen. De oudste zal rond de uitgerekende datum 3 jaar en 4 maanden zijn, de jongste nog geen 1,5 jaar. En hoewel het woord 'blij' echt wel in me opkomt bij deze zwangerschap, al is het maar omdat de zwangerschapsmisselijkheid van de vorige twee keer deze keer achterwege bleef, voelt mezelf typeren als 'blijde moeder' met de derde op komst, niet helemaal eerlijk.

Tegelijk zet het me aan het denken. Want ja, ik wil die blijde moeder zijn!

Psalm 113

1 Halleluja! Loof, dienaren van de HEERE, loof de Naam van de HEERE.
2 De Naam van de HEERE zij geloofd, van nu aan tot in eeuwigheid.
3 Vanwaar de zon opkomt tot waar hij ondergaat, zij de Naam van de HEERE geprezen.
4 De HEERE is verheven boven alle heidenvolken, boven de hemel is Zijn heerlijkheid.
5 Wie is als de HEERE, onze God? Die zeer hoog woont,
6 Die zeer laag ziet, in de hemel en op de aarde;
7 Die de geringe opricht uit het stof, de arme verheft uit het vuil,
8 om hem te doen zitten bij edelen, bij de edelen van Zijn volk;
9 Die de onvruchtbare doet wonen in haar gezin: een blijde moeder van kinderen. Halleluja!

Vijftien maanden duurde het voor ik zwanger was van de oudste en hoe langer het duurde, hoe groter de angst om helemaal nooit zwanger te worden. Maar wat werden we rijk gezegend! Twee lieve meisjes en nu een derde zwangerschap.

In deze blog geef ik een inkijkje in mijn leven als moeder van twee, en straks hopelijk drie, kleine kinderen. Een jaar met drie kinderen thuis, hoe ziet dat eruit? Ik wil een blijde moeder zijn, maar ook een eerlijke moeder.

Uiteraard heb ik respect voor de privacy van onze kinderen. Ik schrijf onder pseudoniem, omdat het me niet zo handig lijkt als je hier direct terechtkomt als je onze namen googelt. Ken je ons persoonlijk en herken je ons gezin in de beschrijvingen? Leuk! Reageer je dan ook, zodat ik weet dat je meeleest?

1 opmerking:

  1. Hé wat leuk! Ik ga je volgen :) Ben benieuwd naar je schrijfsels!

    Deze psalm heeft mij enorm aangesproken toen onze Sam kwam.

    Liefs,
    Rianne

    BeantwoordenVerwijderen