woensdag 26 juni 2019

Die andere moeder

Daar is ze weer, die andere moeder. Een leuke, jonge vrouw. Ze zal in leeftijd niet zoveel met me schelen. Haar twee dochters zijn even oud als de mijne, de peuters schelen zelfs maar twee weken. Ik zie haar bij de peuterspeelzaal, waar onze oudste dochters allebei naartoe gaan. We spreken elkaar weleens eventjes, maar haar naam weet ik niet.

- Zij was de schoenen van haar dreumes vanochtend niet kwijt. Mijn dreumes moest op blote voeten mee. Vorige week ook al.
- Zij fietst alweer vrolijk weg terwijl ik op het nippertje mijn peuter nog kom brengen.
- Haar kinderen hebben witte jurkjes aan. Allebei dezelfde, van een duur merk. Witte! En ze zijn schoon!
- Haar jongste dochter loopt aan haar hand mee bij het ophalen. Zij hoeft dus geen gillende spartelende dreumes onder haar arm te houden, die door de openstaande deur naar buiten wil gaan (en de vorige keer demonstreerde dat ze dat ook gewoon écht doet als ze losgelaten wordt. Ook op blote voeten).
- Haar oudste dochter laat blij het knutselwerkje zien dat ze gemaakt heeft, terwijl mijn dochter het werkje op de grond gooit.
- Haar twee dochters zitten alweer zonder protest in hun fietsstoeltjes, terwijl ik mijn spartelende dreumes nog onder mijn ene arm houd en met mijn andere hand probeer mijn oververmoeide peuter, die een meltdown kreeg, te kalmeren. Waar is die nieuwsbrief gebleven die ik net kreeg? En het werkje dat op de grond ligt, moet dat misschien nog mee?

Die andere moeder.
Ik zou haar graag eens wat uitgebreider spreken. Dan zou ze me vast vertellen dat bij haar ook niet alles vanzelf gaat. Tot die tijd vertel ik dat mezelf. Ja, er is verschil in temperament van kinderen. En zeker onze oudste dochter beweegt echt niet vanzelf mee met wat ik zeg dat er moet gebeuren, daar is altijd creativiteit en energie voor nodig (hoewel ritme en regelmaat ook veel doen, maar niet genoeg), en ik merk dat andere ouders het bij hun peuters soms anders ervaren. Tegelijkertijd zijn de wegbreng- en ophaalmomenten bij de peuterspeelzaal maar momentopnamen. En tegelijk is de peutertijd ook maar een fase en weten we allebei niet hoe het leven van ons en onze dochters er over twee, tien of vijftien jaar uit zal zien. Dat leert me hoe dan ook te relativeren - we leven allebei buiten het paradijs en hebben allebei de verantwoordelijkheid om onze kinderen op te voeden voor de eeuwigheid.

2 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar.
    En Sam heeft me enorm geholpen om niet constant te proberen gedachten van anderen te lezen. Maar om alleen zijn moeder te zijn. En hem te helpen met zijn gedrag en struggles

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lees alstublieft deze getuigenis over hoe dr.Sacre me hielp mijn ex-geliefde Maria terug te krijgen.Terug naar mij, Maria heeft het uitgemaakt om twee redenen nadat ze 2 jaar en enkele maanden een relatie had gehad, ze begon te klagen dat ik te dik was en ik kan haar niet seksueel bevredigen, ik schaamde me, toen brak ze, via een vriend kwam ik in contact met dr.Sacre die me een perfecte man maakte, hij bereidde wat kruidenmedicijnen voor me die mijn vet verminderen en me sterk maken heeft een man, en maak ook wat kruidenmedicijnen voor penisvergroting, ik had een zeer goede lichaamsvorm en een penis van 12 cm nu zonder bijwerking, na een paar maanden belde ik haar maar ze weigerde terug te komen, maar ik hou veel van haar, ik klaag snel bij dr.Sacre voor hulp en hij hielp me en betover haar en binnen 12 uur veranderde ze van gedachten en kwam bij me terug, en vandaag zijn we weer gelukkig heeft minnaar, ze houdt nu meer van me dan voorheen allemaal dankzij Dr Sacre, neem contact op met Dr Sacre via de onderstaande informatie
    E-mailadres: sacretempleofpower@gmail.com
    WhatsApp-nummer: + 2349076034359
    Ik deel deze informatie graag met u, omdat ik weet dat het iemand daarbuiten zal helpen

    Christopher.

    BeantwoordenVerwijderen