donderdag 20 juni 2019

Too Good to Go - ervaring

Ik heb het weleens gedaan, een jaar of zes geleden inmiddels alweer: na sluitingstijd met iemand een kijkje genomen in de container van een supermarkt. En ik was compleet in shock door alles wat we aantroffen. Een pakje van vier voorverpakte appels, waarvan er één een rotte plek had. Met de andere drie was niets mis. Ladingen ander fruit, groente, voorverpakte maaltijden, zuivel, veel te veel om op te noemen. Een vreselijk voorbeeld van voedselverspilling. En dat was dan één doordeweekse avond bij één supermarkt. Later kwamen er sloten op dat soort containers en was het niet meer mogelijk om erin te kijken. Ik heb weleens nagevraagd bij onze eigen supermarkt, wat daar het beleid was. Wat bleek: het vlees wordt ingevroren en gaat naar de voedselbank (fijn!!), de rest wordt inderdaad weggegooid.
Sinds die tijd 'red' ik alles wat ik kan redden. Voorversneden groente en vlees met een kortingssticker in verband met beperkte houdbaarheid neem ik mee en leg ik thuis in de vriezer, zuivel koop ik met zo'n zelfde sticker, ik check ook altijd het schap met niet-gekoelde producten die aan de datum zijn en dus zijn afgeprijsd.

Sinds kort doet onze supermarkt mee met de app Too Good to Go. Ik vind het een geweldig initiatief en ben dan ook dankbare afnemer. Voor wie het concept niet kent: het idee is dat je (in het geval van onze supermarkt) voor 4,99 een tas kunt ophalen met producten met de houdbaarheidsdatum van vandaag. Wat je krijgt, is een verrassing, elke keer weer anders. Wel staat vast dat het een minimumwaarde van 14,99 heeft.
Tot nu toe hebben we in de zeven tassen die ik de afgelopen weken ophaalde, één product aangetroffen dat we niet gegeten hebben: tongkaas. Dat was helaas echt, echt, echt niet aan ons besteed en belandde dus alsnog in de container :-( Maar de rest aten we op. En dan zat er echt van alles in: van 'luxeproducten' als danerolles (waar ik cinnamon rolls van maakte) en blanke vla tot runderschenkel en 'hutspotgroenten' (dat werden bij ons soepgroenten). Dan waren er nog vaak minikrieltjes of aardappels voor in de oven, verder kwamen er dingen langs als braadworst, kip kebab-salade, gerookte zalm-maaltijdsalade, luxe paté, paprika's, kipfilet, runderstooflappen, zigeunerschnitzels, drinkyoghurt, biologische yoghurt... noem maar op.

Een 'magic box' ophalen heeft alleen zin als je flexibel bent qua weekmenu. Nu had ik net bedacht om een standaard weekmenu aan te houden, maar gelukkig had ik de afgelopen keren genoeg energie om daar af en toe eens van af te wijken. Bij het ophalen van een magic box doe ik het als volgt:

- Ik pak een grote winkelkar, peuterdochter mag 'op het plankje staan' en dreumesdochter gaat met het van thuis meegebrachte tuigje uit de Stokke TrippTrapp in het kinderzitje, zodat ze niet op een onbewaakt ogenblik uit de stoel klimt.
- Bij de servicebalie haal ik mijn 'magic box' op (betalen gaat via de app, van tevoren dus)
- De magic box zet ik in de kar en een paar meter bij de servicebalie vandaan, bekijk ik wat erin zit, en of er iets bij zit waar ik diezelfde dag nog iets mee wil voor het avondeten of waarmee ik iets op mijn lijstje kan vervangen. De keer dat er braadworst, minikrieltjes en een grote salade in de magic box zat, was ik eigenlijk al klaar. De keer dat er kip en oosterse roerbakgroente in zat, bedacht ik nasi te maken, maar dat groentepakket was wat aan de kleine kant, en dus zette ik wat extra groenten voor nasi op mijn denkbeeldige lijstje. Toen er runderschenkel en 'hutspotgroenten' inzaten, zag ik daar wel een groentesoep in, en kocht ik er nog een prei bij (andere ingrediënten had ik al in huis). De keer dat ik blanke vla aantrof, schrapte ik in gedachte een pak yoghurt van mijn lijstje (we eten normaal alleen yoghurt als toetje) en de keer dat er leverworst en black angus (vleeswaren) inzaten, nam ik natuurlijk geen andere vleeswaren meer mee.
- Ik ga eventueel de winkel in en haal nog een paar aanvullende boodschappen, terwijl de magic box ook in de kar staat.
- Ik reken af bij de kassa naast de servicebalie, zodat ze me daar eventueel herkennen als de cassiere vragen stelt over de producten in de tas die ik niet op de band leg (maar dat is nog nooit gebeurd).
- Thuis zijn er twee opties voor elk product uit de tas: een plan maken om het zo snel mogelijk te gebruiken (die dag of de volgende dag) of een plan maken om het te kunnen bewaren (bijv. kipfilet in blokjes snijden en invriezen).

En dan heb ik weer wat van de verspilling gered! Het vraagt om een beetje creativiteit en ik kan daar heel erg blij van worden en energie van krijgen! Het is best weleens leuk om zelf iets voorgeschoteld te krijgen waar je iets mee 'moet'/mag, in plaats van je hele lijstje zelf te bedenken. En het is natuurlijk een koopje. Zeker als er iets in zit wat ik anders toch wel een keer zou kopen (zoals kipfilet ter waarde van 5 euro die ook nog eens niet direct op hoeft, maar de vriezer in gaat) en ik 'krijg er nog een heleboel bij', terwijl ik maar 4,99 betaal. Een aanrader, die app!

1 opmerking:

  1. Lees alstublieft deze getuigenis over hoe dr.Sacre me hielp mijn ex-geliefde Maria terug te krijgen.Terug naar mij, Maria heeft het uitgemaakt om twee redenen nadat ze 2 jaar en enkele maanden een relatie had gehad, ze begon te klagen dat ik te dik was en ik kan haar niet seksueel bevredigen, ik schaamde me, toen brak ze, via een vriend kwam ik in contact met dr.Sacre die me een perfecte man maakte, hij bereidde wat kruidenmedicijnen voor me die mijn vet verminderen en me sterk maken heeft een man, en maak ook wat kruidenmedicijnen voor penisvergroting, ik had een zeer goede lichaamsvorm en een penis van 12 cm nu zonder bijwerking, na een paar maanden belde ik haar maar ze weigerde terug te komen, maar ik hou veel van haar, ik klaag snel bij dr.Sacre voor hulp en hij hielp me en betover haar en binnen 12 uur veranderde ze van gedachten en kwam bij me terug, en vandaag zijn we weer gelukkig heeft minnaar, ze houdt nu meer van me dan voorheen allemaal dankzij Dr Sacre, neem contact op met Dr Sacre via de onderstaande informatie
    E-mailadres: sacretempleofpower@gmail.com
    WhatsApp-nummer: + 2349076034359
    Ik deel deze informatie graag met u, omdat ik weet dat het iemand daarbuiten zal helpen

    Christopher.

    BeantwoordenVerwijderen