maandag 10 juni 2019

De was

Jaja, de was! Eerder schreef ik dat een van de beste tips die ik kreeg wat het huishouden betreft, ging over het voorbereiden van het avondeten, zo vroeg mogelijk op de dag. Op de gedeelde plaats met deze tip, staat een andere, die mij als moeder van jonge kinderen heel erg helpt: de was verdelen over de week, elke dag één was, bijvoorbeeld zo (maar de volgorde is net zo vaak anders):

Maandag: donkere was
Dinsdag: luierwas
Woensdag: bonte was
Donderdag: luierwas
Vrijdag: witte was
Zaterdag: luierwas

Als ik de was netjes verdeel over heel de week, gebeurt het nooit dat er zo'n stapel ligt, dat ik het niet kan overzien. Ik houd het gewoon bij, elke dag zo'n beetje even veel, en dat werkt voor mij heel goed. Natuurlijk draai ik weleens een extra wasje (sportkleding, schoonmaakdoekjes, wolwas) maar daar zitten dan zo weinig dingen in, dat ik het na het wassen even laat liggen en tegelijkertijd ophang met de volgende 'grote' was. Daardoor voelt het niet als een extra was.

Ik heb een fijne grote wasmachine, waar zo'n was prima in past, ook als ik beddengoed was. De wasmachine staat in de bijkeuken, zo'n beetje naast de achterdeur, dus het is heel makkelijk om de was buiten op te hangen. Dat is toevallig ook wat ik in het huishouden het allerliefst doe: de was buiten in het zonnetje ophangen. Vind ik gewoon een erg leuk werkje, ontspannend zelfs. Bij het afhalen van de was vouw ik alles wat ik wil vouwen, direct op, op de tuintafel die pal naast de waslijn staat. Daar maak ik stapeltjes waarbij ik de was alvast sorteer per kast, zodat het opruimen daarna wat makkelijker gaat. De dingen die ik wil strijken, gaan in een apart krat, want ik strijk meestal alles van de hele week in één keer en haal geen drie keer per week mijn strijkplank tevoorschijn.

Een tijdje terug heb ik een week lang bijgehouden, hoelang ik bezig was met de was. Die week werkte ik op woensdag, en kwam ik hierop uit:
- maandag 47 minuten
- dinsdag 45 minuten
- woensdag 10 minuten
- donderdag 99 minuten
- vrijdag 58 minuten
- zaterdag 35 minuten

In totaal was ik 294 minuten met de was bezig. Bijna vijf uur, verdeeld over zes dagen, is gemiddeld ruim drie kwartier per dag. Ik heb geen droger, dus ik hang alles stuk voor stuk op, inclusief elke sok en elke washand. En dan was ik dus ook de luiers van onze dreumes + de nachtluiers van onze peuter.  - In de luierwas zaten in totaal 84 minuten van de 294. Nog geen anderhalf uur per week, voor de wasmachine aanzetten, de was ophangen, de luiers vouwen, alles op de goede plek leggen. Zelf vind ik dat erg meevallen!
- Met de strijk van die week was ik in totaal 51 minuten bezig, daar zaten vijf overhemden bij.
- De rest van de tijd ging dus op aan was verzamelen, trommels aanzetten, leegmaken, wassen ophangen, afhalen, vouwen en opruimen. Dat opruimen kost ook meer tijd dan ik zou denken: 29 minuten (luierwas opruimen niet meegeteld) en met het opnieuw opmaken van de bedden, waarvan ik het beddengoed gewassen had, was ik 17 minuten bezig. Dat zit dus allemaal in die 294 minuten per week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten