vrijdag 7 juni 2019

Makkelijk weekmenu tijdens de zwangerschap (en daarna)

Elke dag komt het terug: eten koken. Van een vriendin kreeg ik de tip om zo vroeg mogelijk op de dag alles voor het avondeten al klaar te zetten, en dat is een van de beste tips rond het huishouden die ik ooit kreeg. Ik probeer deze tip elke dag toe te passen. Aan het eind van de middag zijn de kinderen moe en is mijn energie ook op. Aan het eind van de middag eten willen koken, is dus simpelweg geen optie. Wachten met eten koken tot mijn man om 18 uur uit zijn werk is en het hem laten doen, of zelf gaan koken terwijl hij de kinderen bezig houdt, is ook geen optie, want de kinderen hebben honger en moeten zo snel mogelijk eten en naar bed. Zo vroeg mogelijk op de dag alles voor het avondeten al klaarzetten dus, dat werkt ideaal en geeft steeds een fijn gevoel: dit is alvast klaar, dit komt goed, dit gaat geen stress meer opleveren. 

Ik werk al jaren met een weekmenu en nu ik weer zwanger ben en het allemaal niet vanzelf gaat, heb ik besloten om er min of meer een 'vast' weekmenu van te maken en dan zo makkelijk mogelijk op de dagen dat ik alleen met de kinderen thuis ben. Ik denk dat dit ook in het eerste hectische (half)jaar na de bevalling nog heel goed van pas gaat komen. In ons geval ziet het er nu zo uit: 

Zondag: soep met stokbrood (grote pan soep, meestal afwisselend groentesoep/tomatensoep/goulashsoep, met zelfgebakken stokbrood en iets van kruidenboter, eiersalade oid erbij)
Maandag (overdag alleen met de kinderen): restje soep met stokbrood of eventueel ander restje uit de koelkast en dan de soep invriezen
Dinsdag (overdag alleen met de kinderen): minikrieltjes, vleesvervanger en een 'makkelijke groente' die alleen maar hoeft te koken, zoals broccoli, boontjes of wortel. Boontjes koop ik meestal uit de vriezer, net zo vers en alvast gesneden ;-) 
Woensdag: iets naar keuze wat meer werk/tijd kost, zoals lasagne of een andere soort ovenschotel, of juist aardappels uit de oven met een groente die meer tijd kost, zoals sla. Op woensdag is mijn man thuis. 
Donderdag (overdag alleen met de kinderen): pasta of rijst met saus en voorgesneden groenten
Vrijdag (overdag alleen met de kinderen): friet met een groentepakket uit de diepvries van de Aldi (allerlei soorten groenten door elkaar, erg lekker)
Zaterdag: iets naar keuze wat meer werk/tijd kost, zoals pasta of rijst met saus die wat meer snijwerk vraagt of juist iets als pizza of pannenkoeken die mijn man dan maakt. 

Normaalgesproken vind ik het erg leuk om in de keuken bezig te zijn en iets lekkers klaar te maken. Mijn plan voor 2019 was eigenlijk om elke week een nieuw recept te proberen. Maar toen ik in de tweede week van januari ontdekte dat ik zwanger was, heb ik dat plan snel laten varen. Ergens voelt het als 'falen' om te kiezen voor makkelijke maaltijden. Dan probeer ik mezelf voor te houden, dat 'nee' zeggen tegen het één (meer aandacht besteden aan het eten) betekent dat ik 'ja' kan zeggen tegen iets anders (meer aandacht geven aan de kinderen). En omdat mijn energie beperkt en dus extra kostbaar is, wil ik kiezen voor dat laatste. En dus is het zo goed genoeg. Nee, niet goed genoeg, maar gewoon: goed. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten